Dátum poslednej aktualizácie22.11.2023
Indikátor poskytuje informácie o celkových odberoch vody z odtoku z územia SR (miere užívania vody), o odberoch povrchových vôd a odberoch podzemných vôd.
Zelenšie Slovensko - Stratégia environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 (2019)
Udržateľné využívanie vôd a efektívna ochrana vodných zdrojov
Cieľ: Dosiahne sa dobrý stav a potenciál vôd na všetkých vodných útvaroch, aj prostredníctvom obnovy riečnych ekosystémov
1. Dostatok čistej vody pre všetkých
1.1. Zabrániť znečisťovaniu vôd
- Posilnenie a zefektívneni kontrol kontrol, dokladovanie legálnej likvidácie odpadových vôd a hrozba reálne účinných sankcií pomôže obmedziť nelegálne vypúšťané odpadové vody z domácností, obchodu a služieb, ale aj priemyslu, či priesaky z environmentálnych záťaží a poľnohospodárska činnosť, ktoré významným spôsobom znečisťujú povrchové a podzemné vody.
1.3. Odstrániť nepriaznivé vplyvy na vodné toky
- Z hľadiska vplyvu na stav vôd rozoznávame tri hlavné skupiny významných hydromorfologických zmien, a to narušenie pozdĺžnej spojitosti riek a biotopov, narušenie priečnej spojitosti mokradí a inundácií stokom a iné morfologické zmeny a hydrologické zmeny. Nedostatočný hydromorfologický stav je jednou z prekážok dosiahnutia dobrého ekologického stavu vodných tokov. Je preto nevyhnutné zamerať sa na revitalizáciu a renaturalizáciu vodných tokov a priľahlej riečnej krajiny a zabezpečiť spojitosť vodných tokov, čo je jednou zo základných podmienok fungovania riečnych ekosystémov.
- Nastaví sa prioritizácia revitalizácie melioračných kanálov v závislosti od ich funkčnosti a využívania. Melioračné zariadenia, ktoré sú významným doplnkovým zdrojom vody, budú sfunkčnené, naopak nepotrebné, prípadne neúčinné odvodňovacie kanály budú ponechané bez zásahov ich spontánnej revitalizácii.
Koncepcia vodnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 s výhľadom do roku 2050 (2022)
Koncepcia formuluje opatrenia v desiatich oblastiach intervencie a k nim sú priradené ukazovatele a časový rámec plnenia jednotlivých opatrení. Dosiahnutie cieľovej hodnoty je vo všeobecnosti uvažované pre rok 2030, ak nie je uvedený iný časový rámec. V prípade ukazovateľov, kde nie je známa východisková hodnota, je uvedený očakávaný trend vývoja (stúpajúci/klesajúci).
Koncepcia vodnej politiky sa zameriava na desať prioritných oblastí, ktorú sú vzájomne prepojené a na oblasť využívania vôd je zameraná kapitola:
3. Udržateľné využívanie vôd
Cieľ 3.1. Udržateľné a efektívne využívanie povrchových a podzemných vôd bez ohrozenia ich množstva a kvality
Cieľ 3.2. Funkčný krízový manažment v období sucha a nedostatku vody
Vodný plán Slovenska na roky 2022 - 2027 (2022)
Environmentálnym cieľom pre útvary povrchovej vody je vykonanie opatrení na:
Environmentálnym cieľom pre útvary podzemnej vody je vykonanie opatrení na:
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
---|---|---|
Percento celkových odberov z odtoku z územia SR malo klesajúci charakter. Odbery povrchových a podzemných vôd zaznamenali pokles. | Percento celkových odberov z odtoku z územia SR sa od roku 2015 drží približne na rovnakej úrovni s minimálnmi nárastmi a poklesmi. Odbery povrchových vôd mali kolísavých charakter. V odberoch podzemných vôd boli zaznamenané minimálne poklesy. | Percento celkových odberov z odtoku z územia SR zaznamenalo nárast. Odbery povrchových a podzemných vôd boli približne na rovnakej úrovni. |
2003 | 2005 | 2010 | 2015 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
odtok z územia SR na obyvateľa (m3.103/rok/obyvateľ) | 1,29 | 2,21 | 4,22 | 1,78 | 2,04 | 1,62 | 1,72 | 2,15 | 2,08 | 1,28 |
Celkové odbery na obyvateľa (m3/rok/obyvateľ) | 196,4 | 170,8 | 111,0 | 105,9 | 106,3 | 105,18 | 106,50 | 105,39 | 107,91 | 108,88 |
% celkových odberov z odtoku z územia SR | 15,2 | 8,9 | 2,6 | 5,95 | 5,2 | 6,5 | 6,21 | 4,89 | 5,18 | 8,49 |
Rok | Vodovody | Priemysel | Závlahy | Ostatatné poľnohospodárstvo |
Spolu | Vypúšťanie |
1996 | 72,975 | 702,925 | 53,854 | 0,0970 | 829,851 | 1159,410 |
2000 | 70,571 | 575,872 | 90,540 | 0,0440 | 737,027 | 989,825 |
2001 | 64,197 | 596,138 | 55,579 | 0,0045 | 715,919 | 976,382 |
2002 | 63,580 | 577,958 | 42,480 | 0,0043 | 684,022 | 984,070 |
2003 | 66,449 | 489,467 | 65,042 | 0,0094 | 620,968 | 910,426 |
2004 | 55,984 | 604,728 | 18,935 | 0,0076 | 679,723 | 919,222 |
2005* | 53,828 | 467,957 | 11,006 | 0,0110 | 532,791 | 871,865 |
2006* | 55,567 | 323,709 | 15,840 | 0,0120 | 395,142 | 748,537 |
2007* | 53,315 | 266,776 | 6,036 | 0,0120 | 326,139 | 628,370 |
2008* | 52,057 | 251,797 | 9,133 | 0,0040 | 312,991 | 608,997 |
2009* | 51,045 | 216,397 | 12,319 | 0,0020 | 279,762 | 605,271 |
2010* | 48,098 | 205,497 | 5,864 | 0,0010 | 259,460 | 742,818 |
2011* | 48,545 | 176,610 | 10,137 | 0,9210 | 236,201 | 610,093 |
2012* | 49,090 | 259,200 | 18,138 | 0,0013 | 326,430 | 646,600 |
2013* | 47,307 | 246,860 | 13,952 | 0,0010 | 308,120 | 708,630 |
2014* | 44,600 | 182,840 | 10,570 | 0,0700 | 238,080 | 602,040 |
2015* | 47,020 | 183,290 | 17,270 | 0,0010 | 247,580 | 591,100 |
2016* | 46,140 | 176,470 | 8,990 | 0,0900 | 231,700 | 620,160 |
2017* | 47,510 | 178,980 | 17,620 | 0,0100 | 244,120 | 611,880 |
2018* | 46,940 | 174,470 | 12,950 | 0,0200 | 234,380 | 599,600 |
2019 | 47,550 | 180,420 | 14,300 | 0.1200 | 242,470 | 608,610 |
2020 | 48,880 | 176,730 | 14,960 | 0,0900 | 240,860 | 636,260 |
2021 | 47,950 | 180,590 | 14,990 | 0,0430 | 243,570 | 634,790 |
2022 | 50,310 | 169,170 | 19,490 | 0,0570 | 239,030 | 564,260 |
Vodárenské účely |
Potravinársky priemysel |
Ostatný priemysel |
Poľn. a živoč. výroba |
Rastl. výroba, závlahy |
Sociálne potreby | Ostatné | Spolu | |
1995 | 14 373,10 | 390,60 | 2 327,20 | 727,10 | 25,00 | 286,50 | 202,70 | 18 332,20 |
2000 | 11 188,38 | 321,23 | 1 177,18 | 446,78 | 18,20 | 432,99 | 632,66 | 14 217,42 |
2001 | 10 480,56 | 330,04 | 1 121,80 | 427,14 | 15,34 | 402,70 | 620,33 | 13 397,91 |
2002 | 10 201,77 | 311,24 | 1 101,19 | 392,86 | 34,78 | 323,09 | 648,24 | 13 013,17 |
2003 | 10 064,94 | 329,51 | 999,29 | 385,49 | 380,87 | 320,74 | 822,52 | 13 303,36 |
2004 | 9 431,53 | 322,04 | 901,65 | 320,51 | 65,17 | 327,02 | 832,93 | 12 200,85 |
2005 | 9 159,87 | 288,25 | 856,75 | 308,82 | 95,07 | 279,72 | 878,98 | 11 867,46 |
2006 | 8 836,13 | 295,62 | 852,34 | 275,80 | 94,96 | 340,15 | 970,20 | 11 665,20 |
2007 | 8 441,59 | 383,87 | 891,32 | 267,84 | 146,25 | 333,44 | 901,65 | 11 365,96 |
2008 | 8 468,82 | 284,98 | 823,02 | 253,29 | 67,52 | 271,23 | 953,23 | 11 122,09 |
2009 | 8 475,40 | 268,13 | 762,18 | 232,07 | 93,80 | 249,44 | 963,58 | 11 044,60 |
2010 | 8 295,00 | 265,00 | 781,00 | 217,20 | 48,70 | 245,40 | 967,20 | 10 819,50 |
2011 | 8 071,10 | 206,20 | 802,20 | 210,20 | 81,10 | 237,80 | 993,20 | 10 601,80 |
2012 | 8 149,70 | 256,60 | 797,80 | 221,20 | 108,40 | 218,40 | 967,25 | 10 719,40 |
2013 | 7 886,40 | 261,60 | 769,80 | 220,90 | 100,80 | 205,50 | 993,80 | 10 438,80 |
2014 | 7 674,20 | 238,60 | 752,70 | 227,00 | 120,60 | 190,40 | 983,80 | 10 187,30 |
2015 | 7 701,70 | 258,50 | 787,10 | 200,10 | 134,40 | 200,50 | 1 048,1 | 10 330,20 |
2016 | 7 626,70 | 243,70 | 788,50 | 211,80 | 103,70 | 242,80 | 1 006,4 | 10 223,60 |
2017 | 7 854,60 | 232,70 | 809,70 | 226,30 | 183,90 | 232,20 | 1 063,9 | 10 607,30 |
2018 | 7 843,90 | 250,10 | 831,20 | 227,80 | 107,70 | 192,50 | 1 292,6 | 10 745,80 |
2019 | 7 786,81 | 265,68 | 798,59 | 227,54 | 198,03 | 206,34 | 1 259,8 | 10,742,85 |
2020 | 7 740,01 | 245,69 | 755,79 | 222,35 | 205,48 | 203,39 | 1 205,9 | 10 578,58 |
2021 | 7 951,97 | 265,69 | 769,08 | 227,23 | 195,63 | 195,67 | 1 268,4 | 10 873,80 |
2022 | 8 015,81 | 225,80 | 782,32 | 229,60 | 229,78 | 205,22 | 1 475,2 | 11 163,74 |