Dátum poslednej aktualizácie:19.01.2023
Indikátor popisuje vývoj množstva triedeného zberu vybraných zložiek komunálnych odpadov a slovne hodnotí mieru triedeného zberu komunálnych odpadov.
Indikátor je špecifickým ukazovateľom na sledovanie vývoja odpadového hospodárstva. Vyjadruje podiel vytriedených (vyseparovaných) zložiek komunálnych odpadov a biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov, ktoré boli vyseparované z komunálnych odpadov, evidovaných podľa zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V zmysle prílohy č. 1 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 365/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov, zahŕňa tento indikátor tieto druhy odpadov:
Katalógové číslo odpadu |
Názov odpadu |
20 01 01 | Papier a lepenka |
20 01 02 | Sklo |
20 01 39 | Plasty |
20 01 40 | Kovy |
Katalógové číslo odpadu |
Názov odpadu |
20 02 01 | Biologicky rozložiteľný odpad |
Sledovanie množstiev odpadov, ktoré vynikajú v Slovenskej republike, je dané zákonnými požiadavkami, predovšetkým zákonom č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a zákonom č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike (obidva zákony v znení neskorších predpisov). Zisťovanie údajov o odpadoch sa uskutočňuje prostredníctvom hlásení pôvodcov a zariadení na nakladanie s odpadmi a v rámci zisťovaní Štatistického úradu SR pre oblasť komunálnych odpadov.
Zaraďovanie odpadov sa uskutočňuje podľa vyhlášky MŽP SR č. 365/2015 Z. z. (v znení neskorších predpisov). Jednotlivým odpadom sa priraďujú katalógové čísla odpadov, ktoré sú zoradené na základe miesta vzniku (pôvodu) odpadu. Odpady sú zaradené do dvadsiatich skupín, každá z nich je delená na podskupiny, ktoré obsahujú jednotlivé druhy odpadov. Jednotlivým odpadom sa priraďuje katalógové číslo a zároveň kategória, ktorá môže byť „O“ – ostatný (nie nebezpečný) odpad alebo „N“ – nebezpečný odpad.
Poskytovateľmi údajov potrebných na analýzu vzniku a nakladania s odpadmi v SR bola do roku 2013 Slovenská agentúra životného prostredia ako správca Regionálneho informačného systému o odpadoch (RISO) a za oblasť komunálnych odpadov Štatistický úrad Slovenskej republiky. Od roku 2014 je za štatistiku komunálnych odpadov zodpovedný Štatistický úrad Slovenskej republiky.
Cieľ: 10 Smerom k obehovému hospodárstvu
Cieľ: 10.1 Podporovať obehovú ekonomiku
Cieľ: 10.2 Postupne výrazne zvýšiť poplatky za skládkovanie
Program predchádzania vzniku odpadov na roky 2019 - 2025 (2019)
Program odpadového hospodárstva Slovenskej republiky na roky 2021 – 2025 (2021)
Hlavným cieľom odpadového hospodárstva SR do roku 2025 je odklonenie odpadov od ich zneškodňovania skládkovaním najmä pre komunálne odpady.
Aj naďalej je potrebné presadzovať dodržiavanie hierarchie odpadového hospodárstva s dôrazom na predchádzanie vzniku odpadu, prípravu na opätovné použitie a recykláciu. Presadzovanie predchádzania vzniku odpadu, spolu s opätovným použitím a prípravou na opätovné použitie aj prostredníctvom realizácie opatrení Programu predchádzania vzniku odpadov na roky 2019 - 2025 sú neoddeliteľnou kľúčovou súčasťou dlhodobej snahy SR o znižovanie množstva vznikajúcich odpadov na území SR.
Cieľom v oblasti komunálnych odpadov je zvýšiť mieru triedeného zberu komunálneho odpadu do roku 2025 na 60 % a miery prípravy na opätovné použitie a recyklácie komunálneho odpadu na 55 %.
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
---|---|---|
Zaznamenaný bol výrazný nárast množstva vytriedených zložiek komunálnych odpadov aj miery triedeného zberu komunálnych odpadov. |
Zaznamenaný bol výrazný nárast množstva vytriedených zložiek komunálnych odpadov aj miery triedeného zberu komunálneho odpadu. | Medzi rokmi 2020 — 2021 bol zaznamenaný nárast množstva vytriedených zložiek komunálnych odpadov. Rovnako bol zaznamenaný nárast miery triedeného zberu komunálnych odpadov. Cieľ stanovený v POH na roky 2021 - 2025 sa však zatiaľ nedarí naplniť. |
Cieľom stanoveným v Programe odpadového hospodárstva SR na roky 2021 - 2025 je zvýšiť mieru triedeného zberu komunálneho odpadu do roku 2025 na 60 %. Miera triedeného zberu komunálneho odpadu v roku 2021 predstavovala 38,7 %. V nasledujúcich rokoch bude zaujímavé sledovať, či sa rušenie výnimiek z triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov z domácností (od 01.01.2023 platí výnimka len pre tie obce, ktoré preukážu, že 100 % domácností kompostuje vlastný odpad) premietne do výrazného nárastu triedeného zberu komunálneho odpadu.
Významným faktorom, ktorý by mohol pomôcť zvýšiť mieru triedeného zberu komunálneho odpadu je zavedenie množstvového zberu komunálneho odpadu. Miestny poplatok za zber komunálneho odpadu z domácností môžu stanoviť obce paušálne, podľa množstva vyprodukovaného odpadu, alebo ich kombináciou. Nevýhodou paušálneho poplatku je, že nemotivuje jednotlivé domácnosti k tomu, aby produkovali menej odpadu, resp. aby odpad viac separovali – každá domácnosť (v prepočte na 1 obyvateľa) platí rovnako bez ohľadu na skutočné množstvo vyprodukovaného a vyseparovaného odpadu. V roku 2021 malo len 9,2 % obcí zavedený množstvový zber komunálneho odpadu a len 5,4 % malo zavedený kombinovaný spôsob. Práve tzv. PAYT (z angl. Pay as you throw - "Plať za to, čo vyhodíš") schéma by mohla motivovať jednotlivcov a domácnosti k tomu, aby svoj komunálny odpad čo najviac triedili a aby čo najmenej odpadu vyhadzovali do nádob na zmesový odpad. Tak by sa mala dosiahnuť aj vyššia miera triedeného zberu komunálneho odpadu.